Get your own Digital Clock

Daisypath Anniversary tickers

15 July 2011

Nisfu Syaaban..

assalamualaikum dan salam sejahtera..

sedarkah kite bahawa kite hampir melangkan ke bulan yang lebih barakah iaitu Ramadan? kerana esok, Sabtu (16 July 2011) merupakan Nisfu Syaaban. Nisfu Syaaban bermaksud 15 Syaaban.. iaitu lebih kurang 2 weeks lagi nak sambut Ramadan.. Nisfu Syaaban memperingatkan kite untuk lebih bersedia menghadapi Ramadan yang bakal menjelang tiba.. dan sebolehnye, kite kurang digalakkan untuk berpuasa di akhir Syaaban sebagai persediaan dari segi fizikal dan mental untuk menghadapi Ramadan, yakni berpuasa dalam mase sebulan..

leeya pernah dengar yang ade orang cakap malam Nisfu Syaaban, kite kene bace Surah Yasin sebanyak 3X.. dan ade yang menyatakan perkara tersebut sebagai Bida'ah. kebetulan, leeya tengok TV1 semalam rancangan Forum Perdana Hal Ehwal Islam.. dalam rancangan tersebut, Ustaz dan Ustazah menyimpulkan bahawa bacaan Surah Yasin akan menjadi Bidaah SEKIRANYA kite menganggap perkara tersebut memang WAJIB or PERLU dilakukan..

tetapi. tidak salah if kite nak buat asalkan NIAT kite hanye untuk melakukan ibadah kepada Allah.. kerana, pada zaman Rasulullah, Baginda menggalakkan kite melakukan BANYAK perkara-perkara ibadah pada malamNisfu Syaaban. Baginda TIDAK menyebut ibadah ape.. Bacaan Yasin itu hanyalah dilakukan oleh para sahabat Baginda.. supaya kite tidak LUPA untuk beribadat pada malam Nisfu Syaaban. Bacaan Yasiin sebanyak 3X pulak adalah disebabkan antara Magrib dan Isyak memang hanya sempat baca Yasin 3X saje..

kesimpulannye, marilah kite same2 melakukan banyak banyak banyak ibadah pade malam Nisfu Syaaban bermula Maghrib 15 July 2011 dan betulkan Niat untuk melakukan ibadah tersebut kerana Allah S.W.T. kite tidak tahu, tahun depan, kite sempat jumpe Nisfu Syaaban ataupun tak.. malah, kite tidak pasti, sempat kah kite untuk menikmati sebulan bulan Ramadan yang akan datang? Wallahu a'lam. ;)

p/s: kalau ade info yang salah or nak kongsikan ilmu yang leeya tak tahu, u all are most welcome to do so. syukran.

4 comments: